- یدک کش یاب
- مرکز مقالات
- چطور بفهمم فن رادیاتور کار میکنه یا نه
چطور بفهمم فن رادیاتور کار میکنه یا نه
خلاصه
1404/04/16
برای بررسی اینکه فن رادیاتور خودروی شما به درستی کار میکند یا خیر، میتوانید از روشهای زیر در ایران استفاده کنید: **1. مشاهده و گوش دادن (سادهترین روش):** * **روش:**
اگر شما هم یدک کش،امدادخودرو،جرثقیل،مکانیکی سیار و غیره دارید با کلیک روی دکمه درج آگهی و نام شما در این صفحه در سایت «یدک کش یاب» ثبت نام نموده و سپس خودتان را معرفی کنید.
برای بررسی اینکه فن رادیاتور خودروی شما به درستی کار میکند یا خیر، میتوانید از روشهای زیر در ایران استفاده کنید:
**1. مشاهده و گوش دادن (سادهترین روش):**
* **روش:**
* خودرو را روشن کنید و اجازه دهید موتور گرم شود.
* به آمپر آب (نشانگر دمای آب) در صفحه کیلومتر توجه کنید.
* وقتی آمپر آب به محدوده نرمال رسید و کمی از آن بالاتر رفت (نزدیک به وسط یا کمی بالاتر)، باید فن رادیاتور شروع به کار کند.
* به صدای فن گوش دهید. باید صدای چرخش آن را بشنوید.
* اگر در محوطه موتور بوی سوختگی یا دود مشاهده کردید، سریعاً خودرو را خاموش کنید و مشکل را بررسی کنید.
* **نکات مهم:**
* در ترافیک سنگین یا هوای گرم، احتمال فعال شدن فن بیشتر است.
* در خودروهای مختلف، دمای فعال شدن فن ممکن است کمی متفاوت باشد. به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.
* در برخی خودروهای مدرن، فنها ممکن است با سرعتهای متغیر کار کنند (به اصطلاح دور متغیر).
**2. بررسی با استفاده از دماسنج:**
* **روش:**
* یک دماسنج لیزری (غیر تماسی) تهیه کنید.
* خودرو را روشن کنید و اجازه دهید گرم شود.
* وقتی آمپر آب بالا رفت، دمای رادیاتور را با دماسنج اندازه بگیرید.
* اگر دما به حدود 90-100 درجه سانتیگراد رسید و فن هنوز روشن نشد، احتمالاً مشکلی وجود دارد.
* **نکات مهم:**
* مراقب باشید دستتان با قطعات داغ موتور تماس پیدا نکند.
* دماسنج لیزری را مستقیماً به پرههای فن نگیرید.
**3. بررسی فیوز و رله فن:**
* **روش:**
* محل جعبه فیوز و رلههای فن رادیاتور را در دفترچه راهنمای خودرو پیدا کنید.
* فیوز مربوط به فن را بررسی کنید. اگر سوخته بود، آن را با فیوز مشابه تعویض کنید.
* رله فن را نیز بررسی کنید. ممکن است رله خراب شده باشد. برای تست رله، میتوانید آن را با رله مشابه دیگری (مثلاً رله بوق) جابجا کنید و ببینید آیا فن کار میکند یا خیر.
* **نکات مهم:**
* قبل از تعویض فیوز یا رله، حتماً خودرو را خاموش کنید.
* از فیوز با آمپر مناسب استفاده کنید.
**4. بررسی سیمکشی و اتصالات:**
* **روش:**
* سیمکشی و اتصالات مربوط به فن رادیاتور را بررسی کنید.
* مطمئن شوید که هیچ سیمی قطع یا شل نشده باشد.
* اتصالات را تمیز کنید و در صورت نیاز، با اسپری اتصال، آنها را محکم کنید.
* **نکات مهم:**
* قبل از بررسی سیمکشی، باتری خودرو را جدا کنید تا از برقگرفتگی جلوگیری شود.
**5. تست مستقیم فن با برق:**
* **روش (توصیه نمیشود مگر اینکه مهارت کافی داشته باشید):**
* فن رادیاتور را از سوکت برق جدا کنید.
* با استفاده از سیم، برق 12 ولت مستقیم از باتری به فن وصل کنید.
* اگر فن با برق مستقیم کار کرد، نشان میدهد که موتور فن سالم است و مشکل از جای دیگری است (مانند سنسور دمای آب، رله، یا سیمکشی).
* **نکات مهم:**
* این روش خطرناک است و فقط باید توسط افراد ماهر انجام شود.
* مراقب باشید که اتصال کوتاه ایجاد نشود.
**اگر با انجام این مراحل نتوانستید مشکل را تشخیص دهید، بهتر است به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید.**
**علائم خرابی فن رادیاتور:**
* بالا رفتن بیش از حد دمای موتور (آمپر آب به محدوده قرمز نزدیک شود).
* جوش آوردن خودرو.
* عملکرد ضعیف کولر خودرو.
* روشن نشدن فن رادیاتور.
**نکات مهم برای نگهداری از فن رادیاتور:**
* به طور منظم سطح آب رادیاتور را بررسی کنید.
* از ضد یخ مناسب استفاده کنید.
* رادیاتور را به طور دورهای شستشو دهید.
* از سالم بودن ترموستات اطمینان حاصل کنید.
امیدوارم این اطلاعات برای شما مفید باشد.
در سایت یدک کش یاب می توانید لیست بهترین یدک کش و امدادخودرو ها را مشاهده کنید. سایت یدک کش یاب به نشانی https://www.YadakkeshYab.ir یک سایت عالی جهت معرفی و ثبت تبلیغات یدک کش ها، امدادخودرو ها، جرثقیل می باشد. یدک کش و امدادخودرو ها می توانند در این سایت ثبت نام نموده و سپس رزومه خود را ثبت کنند.
**1. مشاهده و گوش دادن (سادهترین روش):**
* **روش:**
* خودرو را روشن کنید و اجازه دهید موتور گرم شود.
* به آمپر آب (نشانگر دمای آب) در صفحه کیلومتر توجه کنید.
* وقتی آمپر آب به محدوده نرمال رسید و کمی از آن بالاتر رفت (نزدیک به وسط یا کمی بالاتر)، باید فن رادیاتور شروع به کار کند.
* به صدای فن گوش دهید. باید صدای چرخش آن را بشنوید.
* اگر در محوطه موتور بوی سوختگی یا دود مشاهده کردید، سریعاً خودرو را خاموش کنید و مشکل را بررسی کنید.
* **نکات مهم:**
* در ترافیک سنگین یا هوای گرم، احتمال فعال شدن فن بیشتر است.
* در خودروهای مختلف، دمای فعال شدن فن ممکن است کمی متفاوت باشد. به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.
* در برخی خودروهای مدرن، فنها ممکن است با سرعتهای متغیر کار کنند (به اصطلاح دور متغیر).
**2. بررسی با استفاده از دماسنج:**
* **روش:**
* یک دماسنج لیزری (غیر تماسی) تهیه کنید.
* خودرو را روشن کنید و اجازه دهید گرم شود.
* وقتی آمپر آب بالا رفت، دمای رادیاتور را با دماسنج اندازه بگیرید.
* اگر دما به حدود 90-100 درجه سانتیگراد رسید و فن هنوز روشن نشد، احتمالاً مشکلی وجود دارد.
* **نکات مهم:**
* مراقب باشید دستتان با قطعات داغ موتور تماس پیدا نکند.
* دماسنج لیزری را مستقیماً به پرههای فن نگیرید.
**3. بررسی فیوز و رله فن:**
* **روش:**
* محل جعبه فیوز و رلههای فن رادیاتور را در دفترچه راهنمای خودرو پیدا کنید.
* فیوز مربوط به فن را بررسی کنید. اگر سوخته بود، آن را با فیوز مشابه تعویض کنید.
* رله فن را نیز بررسی کنید. ممکن است رله خراب شده باشد. برای تست رله، میتوانید آن را با رله مشابه دیگری (مثلاً رله بوق) جابجا کنید و ببینید آیا فن کار میکند یا خیر.
* **نکات مهم:**
* قبل از تعویض فیوز یا رله، حتماً خودرو را خاموش کنید.
* از فیوز با آمپر مناسب استفاده کنید.
**4. بررسی سیمکشی و اتصالات:**
* **روش:**
* سیمکشی و اتصالات مربوط به فن رادیاتور را بررسی کنید.
* مطمئن شوید که هیچ سیمی قطع یا شل نشده باشد.
* اتصالات را تمیز کنید و در صورت نیاز، با اسپری اتصال، آنها را محکم کنید.
* **نکات مهم:**
* قبل از بررسی سیمکشی، باتری خودرو را جدا کنید تا از برقگرفتگی جلوگیری شود.
**5. تست مستقیم فن با برق:**
* **روش (توصیه نمیشود مگر اینکه مهارت کافی داشته باشید):**
* فن رادیاتور را از سوکت برق جدا کنید.
* با استفاده از سیم، برق 12 ولت مستقیم از باتری به فن وصل کنید.
* اگر فن با برق مستقیم کار کرد، نشان میدهد که موتور فن سالم است و مشکل از جای دیگری است (مانند سنسور دمای آب، رله، یا سیمکشی).
* **نکات مهم:**
* این روش خطرناک است و فقط باید توسط افراد ماهر انجام شود.
* مراقب باشید که اتصال کوتاه ایجاد نشود.
**اگر با انجام این مراحل نتوانستید مشکل را تشخیص دهید، بهتر است به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید.**
**علائم خرابی فن رادیاتور:**
* بالا رفتن بیش از حد دمای موتور (آمپر آب به محدوده قرمز نزدیک شود).
* جوش آوردن خودرو.
* عملکرد ضعیف کولر خودرو.
* روشن نشدن فن رادیاتور.
**نکات مهم برای نگهداری از فن رادیاتور:**
* به طور منظم سطح آب رادیاتور را بررسی کنید.
* از ضد یخ مناسب استفاده کنید.
* رادیاتور را به طور دورهای شستشو دهید.
* از سالم بودن ترموستات اطمینان حاصل کنید.
امیدوارم این اطلاعات برای شما مفید باشد.
در سایت یدک کش یاب می توانید لیست بهترین یدک کش و امدادخودرو ها را مشاهده کنید. سایت یدک کش یاب به نشانی https://www.YadakkeshYab.ir یک سایت عالی جهت معرفی و ثبت تبلیغات یدک کش ها، امدادخودرو ها، جرثقیل می باشد. یدک کش و امدادخودرو ها می توانند در این سایت ثبت نام نموده و سپس رزومه خود را ثبت کنند.
اگر شما هم یدک کش،امدادخودرو،جرثقیل،مکانیکی سیار و غیره دارید با کلیک روی دکمه درج آگهی و نام شما در این صفحه در سایت «یدک کش یاب» ثبت نام نموده و سپس خودتان را معرفی کنید.
معرفی یدک کش و امدادخودروها به ترتیب ستاره در سایت یدک کش یاب
یدک کش امداد خودرو

امداد خودرو گواتر چابهار کنارک راسک زرآباد کهیر ...
چابهار
اگر شما هم یدک کش،امدادخودرو،جرثقیل،مکانیکی سیار و غیره دارید با کلیک روی دکمه درج آگهی و نام شما در این صفحه در سایت «یدک کش یاب» ثبت نام نموده و سپس خودتان را معرفی کنید.
تلفن یدک کش و امدادخودروها به ترتیب ستاره در سایت یدک کش یاب
مطالب پیشنهادی از سراسر وب
سایر مطالب آموزشی سایت یدک کش یاب :
- وقتی فرمون میلرزه باید فوراً توقف کنم
- ماشینم تو سرازیری خاموش شده چجوری ایمن نگهش دارم
- اگه بخوام کمک بگیرم ولی لوکیشن ندارم چطور موقعیتم رو بگم
- موقع تعویض چرخ جک رو کجا زیر ماشین قرار بدم
- اگر لاستیک ترکید تعویضش تو شیب خطر داره
- چطور بفهمم نشت بنزین دارم یا نه
- اگه دنده جا نمیره باید ماشین رو بکشم کنار یا حرکت بدم
- چرا ماشینم صداهای عجیب میده وقتی سرعت بالا میره
- اگه ترمز ناگهانی کار نکنه ترمز دستی رو بکشم یا خطرناکه
- چطور بفهمم تسمه تایم پاره کرده یا نه
- اگه بخار از کاپوت بلند بشه ممکنه موتور آسیب دیده باشه
معرفی نرم افزارهای کاربردی: