- یدک کش یاب
- مرکز مقالات
- اگر ماشین جوش آورد و رادیاتور فشار زیاد پیدا کرد چطور میتوانم از آسیب بیشتر جلوگیری کنم
اگر ماشین جوش آورد و رادیاتور فشار زیاد پیدا کرد چطور میتوانم از آسیب بیشتر جلوگیری کنم
خلاصه
1404/05/03
جوش آوردن ماشین و افزایش فشار رادیاتور یک وضعیت خطرناک است که میتواند به موتور آسیب جدی برساند. در ایران، با توجه به شرایط آب و هوایی و ترافیک، این مشکل رایج است. در اینجا اقد
اگر شما هم یدک کش،امدادخودرو،جرثقیل،مکانیکی سیار و غیره دارید با کلیک روی دکمه درج آگهی و نام شما در این صفحه در سایت «یدک کش یاب» ثبت نام نموده و سپس خودتان را معرفی کنید.
جوش آوردن ماشین و افزایش فشار رادیاتور یک وضعیت خطرناک است که میتواند به موتور آسیب جدی برساند. در ایران، با توجه به شرایط آب و هوایی و ترافیک، این مشکل رایج است. در اینجا اقداماتی که میتوانید برای جلوگیری از آسیب بیشتر انجام دهید را توضیح میدهم:
**1. توقف فوری و ایمن:**
* **ایمنی اولویت دارد:** در اولین فرصت و در مکانی امن کنار جاده توقف کنید. از توقف در وسط جاده یا مکانهای پرخطر خودداری کنید.
* **خاموش کردن موتور:** بلافاصله موتور را خاموش کنید. این کار از افزایش بیشتر دما جلوگیری میکند.
**2. اقدامات احتیاطی قبل از باز کردن درب رادیاتور (بسیار مهم):**
* **هرگز درب رادیاتور را بلافاصله باز نکنید:** سیستم خنککننده تحت فشار است و باز کردن درب رادیاتور در این حالت میتواند باعث پاشیدن آب جوش و سوختگی شدید شود.
* **صبر کنید:** حداقل 30 دقیقه تا یک ساعت صبر کنید تا موتور و رادیاتور خنک شوند. در این مدت، از روشن کردن مجدد موتور خودداری کنید.
* **بررسی نشانهها:** به دقت به نشانههای زیر توجه کنید:
* آیا بخار از زیر کاپوت بلند میشود؟
* آیا صدای جوشش آب شنیده میشود؟
* آیا مایع خنککننده (آب رادیاتور) از جایی نشت میکند؟
**3. بررسی وضعیت ظاهری:**
* **بررسی نشتی:** به دنبال نشتی مایع خنککننده از رادیاتور، شلنگها، واتر پمپ و اطراف موتور باشید.
* **بررسی شلنگها:** شلنگهای رادیاتور را بررسی کنید تا مطمئن شوید که ترکخوردگی، پارگی یا نشتی ندارند.
* **بررسی فن:** مطمئن شوید که فن رادیاتور (چه مکانیکی و چه الکتریکی) به درستی کار میکند. اگر فن الکتریکی است، بررسی کنید که آیا فیوز آن سالم است.
**4. باز کردن درب رادیاتور (با احتیاط فراوان):**
* **استفاده از دستکش و پارچه:** از دستکش ضخیم و یک پارچه بزرگ استفاده کنید تا از دستها و صورت خود در برابر بخار و آب داغ محافظت کنید.
* **باز کردن تدریجی:** درب رادیاتور را به آرامی و در چند مرحله باز کنید. ابتدا فقط کمی بچرخانید تا فشار اضافی خارج شود. سپس، پس از اطمینان از کاهش فشار، درب را به طور کامل باز کنید.
**5. بررسی سطح مایع خنککننده:**
* **سطح پایین:** اگر سطح مایع خنککننده پایین است، به آرامی آب مقطر یا مایع خنککننده (مخلوط آب و ضد یخ) به رادیاتور اضافه کنید. از ریختن آب سرد به رادیاتور داغ خودداری کنید، زیرا این کار میتواند باعث ترک خوردن بلوک موتور شود.
* **نوع مایع خنککننده:** از نوع مناسب مایع خنککننده که توسط سازنده خودرو توصیه شده است استفاده کنید.
**6. بررسی ترموستات:**
* **ترموستات:** ترموستات قطعهای است که جریان مایع خنککننده به رادیاتور را کنترل میکند. اگر ترموستات گیر کرده باشد و باز نشود
در سایت یدک کش یاب می توانید لیست بهترین یدک کش و امدادخودرو ها را مشاهده کنید. سایت یدک کش یاب به نشانی https://www.YadakkeshYab.ir یک سایت عالی جهت معرفی و ثبت تبلیغات یدک کش ها، امدادخودرو ها، جرثقیل می باشد. یدک کش و امدادخودرو ها می توانند در این سایت ثبت نام نموده و سپس رزومه خود را ثبت کنند.
**1. توقف فوری و ایمن:**
* **ایمنی اولویت دارد:** در اولین فرصت و در مکانی امن کنار جاده توقف کنید. از توقف در وسط جاده یا مکانهای پرخطر خودداری کنید.
* **خاموش کردن موتور:** بلافاصله موتور را خاموش کنید. این کار از افزایش بیشتر دما جلوگیری میکند.
**2. اقدامات احتیاطی قبل از باز کردن درب رادیاتور (بسیار مهم):**
* **هرگز درب رادیاتور را بلافاصله باز نکنید:** سیستم خنککننده تحت فشار است و باز کردن درب رادیاتور در این حالت میتواند باعث پاشیدن آب جوش و سوختگی شدید شود.
* **صبر کنید:** حداقل 30 دقیقه تا یک ساعت صبر کنید تا موتور و رادیاتور خنک شوند. در این مدت، از روشن کردن مجدد موتور خودداری کنید.
* **بررسی نشانهها:** به دقت به نشانههای زیر توجه کنید:
* آیا بخار از زیر کاپوت بلند میشود؟
* آیا صدای جوشش آب شنیده میشود؟
* آیا مایع خنککننده (آب رادیاتور) از جایی نشت میکند؟
**3. بررسی وضعیت ظاهری:**
* **بررسی نشتی:** به دنبال نشتی مایع خنککننده از رادیاتور، شلنگها، واتر پمپ و اطراف موتور باشید.
* **بررسی شلنگها:** شلنگهای رادیاتور را بررسی کنید تا مطمئن شوید که ترکخوردگی، پارگی یا نشتی ندارند.
* **بررسی فن:** مطمئن شوید که فن رادیاتور (چه مکانیکی و چه الکتریکی) به درستی کار میکند. اگر فن الکتریکی است، بررسی کنید که آیا فیوز آن سالم است.
**4. باز کردن درب رادیاتور (با احتیاط فراوان):**
* **استفاده از دستکش و پارچه:** از دستکش ضخیم و یک پارچه بزرگ استفاده کنید تا از دستها و صورت خود در برابر بخار و آب داغ محافظت کنید.
* **باز کردن تدریجی:** درب رادیاتور را به آرامی و در چند مرحله باز کنید. ابتدا فقط کمی بچرخانید تا فشار اضافی خارج شود. سپس، پس از اطمینان از کاهش فشار، درب را به طور کامل باز کنید.
**5. بررسی سطح مایع خنککننده:**
* **سطح پایین:** اگر سطح مایع خنککننده پایین است، به آرامی آب مقطر یا مایع خنککننده (مخلوط آب و ضد یخ) به رادیاتور اضافه کنید. از ریختن آب سرد به رادیاتور داغ خودداری کنید، زیرا این کار میتواند باعث ترک خوردن بلوک موتور شود.
* **نوع مایع خنککننده:** از نوع مناسب مایع خنککننده که توسط سازنده خودرو توصیه شده است استفاده کنید.
**6. بررسی ترموستات:**
* **ترموستات:** ترموستات قطعهای است که جریان مایع خنککننده به رادیاتور را کنترل میکند. اگر ترموستات گیر کرده باشد و باز نشود
در سایت یدک کش یاب می توانید لیست بهترین یدک کش و امدادخودرو ها را مشاهده کنید. سایت یدک کش یاب به نشانی https://www.YadakkeshYab.ir یک سایت عالی جهت معرفی و ثبت تبلیغات یدک کش ها، امدادخودرو ها، جرثقیل می باشد. یدک کش و امدادخودرو ها می توانند در این سایت ثبت نام نموده و سپس رزومه خود را ثبت کنند.
اگر شما هم یدک کش،امدادخودرو،جرثقیل،مکانیکی سیار و غیره دارید با کلیک روی دکمه درج آگهی و نام شما در این صفحه در سایت «یدک کش یاب» ثبت نام نموده و سپس خودتان را معرفی کنید.
معرفی یدک کش و امدادخودروها به ترتیب ستاره در سایت یدک کش یاب
یدک کش امداد خودرو

امداد خودرو گواتر چابهار نگور کنارک راسک زرآباد ک...
چابهار
اگر شما هم یدک کش،امدادخودرو،جرثقیل،مکانیکی سیار و غیره دارید با کلیک روی دکمه درج آگهی و نام شما در این صفحه در سایت «یدک کش یاب» ثبت نام نموده و سپس خودتان را معرفی کنید.
تلفن یدک کش و امدادخودروها به ترتیب ستاره در سایت یدک کش یاب
مطالب پیشنهادی از سراسر وب
سایر مطالب آموزشی سایت یدک کش یاب :
- اگر ماشین از مسیر منحرف بشه بهترین راه برای اصلاح جهت چیه
- اگر ماشین روی دور بالایی گیر کرده باید دندهها رو عوض کنم یا نه
- اگر ماشین به سرعت نمیرود ممکنه مشکل از شمعها یا فیلتر هوا باشه
- اگه ماشین توی شیب گیر کرده و به عقب میره چه باید بکنم
- اگر هنگام رانندگی روغن ماشین تمام بشه باید ماشین رو خاموش کنم یا نه
- ماشینم بعد از توقف سریع حرکت نمیکنه آیا باید به مکانیک مراجعه کنم
- اگه رادیاتور ماشین نشتی داشته باشه چه راهی برای جلوگیری از آسیب بیشتر وجود داره
- اگه وقتی دنده عوض میکنم صدای تق میده این نشاندهندهی مشکلی هست
- اگه در جاده مهآلود ماشینم از خط منحرف بشه چطور باید مراقب باشم
- برای جلوگیری از آسیب به موتور چطور باید وقتی که ماشین جوش آورده صبر کنم
- اگر دود سیاه از اگزوز بیاد یعنی موتور مشکلی داره یا سوختن بنزین مشکله
معرفی نرم افزارهای کاربردی: